Personeel en salarissen
Wij maken graag een onderscheid tussen salarisadministratie en personeelsadministratie. De salarisadministratie is feitelijk "alleen" de loonberekening die leidt tot een salarisstrook en een te betalen netto salaris. Alleen mede gezien alle regelgeving en de hieruit voortvloeiende complexiteit van de loonberekeningen is het voor de meeste ondernemers in het MKB ondoenlijk om de salarisadministratie in eigen beheer uit te voeren.
De personeelsadministratie omvat veel meer. Met name de volledigheid van het personeelsdossier is van belang (bijvoorbeeld bij Belastingcontroles) en het actueel houden van het personeelsdossier blijft aandacht vragen. Vanwege de vele regels moeten allerlei formulieren bijgehouden worden en dient de inhoud van de arbeidsovereenkomst aan alle wettelijke voorwaarden te voldoen. Met name aanvullende voorwaarden zijn nogal aan wijzigingen onderhevig (denk hierbij bijvoorbeeld aan wijzigingen in toelaatbaarheid van onkostenvergoedingen).
Op dit gebied kunnen wij u daarom naast het inrichten en/of voeren van de salarisadministratie van dienst zijn bij:
- het opstellen van arbeidsovereenkomsten;
- het beoordelen van secundaire (fiscale) arbeidsvoorwaarden;
- het verzorgen van diverse personeelskostenberekeningen;
- het geven van personeelsadviezen;
- het maken van allerlei pro-forma salarisberekeningen;
- het verzorgen van meldingen richting diverse instanties (eerstedagmeldingen (indien van toepassing), aanmeldingen bij pensioenfondsen en verzekeraars, ziek- en herstelmeldingen);
- het begeleiden van controles van Belastingdienst, Bedrijfsvereniging en pensioenfondsen;
- het aanvragen van subsidies.